literatura, historie, politika

Koncepce by byla. Tak ještě tu odvahu…

Náměstek primátora František Konečný (ANO) minulý čtvrtek pořádal Prezentaci koncepce řešení dopravy pro veřejnost - stručný report pak přinesla MF DNES.

Cože? Jaká koncepce? Vždyť Budějovice žádnou nemají! Tak přece zní všeobecné lidové rozhořčení a omílají to před každými volbami různí „lídři“. Nebo se snad ANO 2011 vytasilo s něčím novým? (Třeba tím zázračným tisícem parkovacích míst, která „prostě zařídí“?) Ale kdeže!

České Budějovice dopravní koncepci samozřejmě už dlouhá léta mají (a pan náměstek byl nepochybně vděčen, že má co prezentovat). Problémem je nedostatek odvahy ji naplňovat.

Základním kamenem budějovické dopravní koncepce je už od roku 2000 územní plán, který předjímal některé dnes již hotové stavby (např. „zanádražku“). V roce 2003 náměstkovské duo Popelová-Thoma zadalo Akční plán rozvoje dopravní infrastruktury, který podrobněji rozpracoval další důležité silniční stavby v návaznosti na dálnici – kromě zanádražní komunikace např. severní a jižní tangentu.

Naprostý zlom, který lze považovat za počátek moderního řešení dopravy v našem městě, pak z podnětu tehdejší náměstkyně Popelové přišel v roce 2009, kdy byl zastupitelstvem přijat tzv. IPOD – Integrovaný plán organizace dopravy.

Na něj ve volebním období 2010-2014 – ne náhodou, ale právě proto, že město vedli Občané pro Budějovice – navázaly další dokumenty, které přehledně shrnuje následující tabulka.

Doprava_koncepcni-dokumenty

České Budějovice mají svou strukturou dané dopravní limity. Středověké centrum je obemknuté řekami, vede kolem něj jen jedna páteřní trasa Na Sadech, která není nafukovací. Od severu k jihu je město rozděleno na tři pásy železnicí a Vltavou – obě tyto bariéry se dají překročit jen na několika místech (podjezdy, resp. mosty).

Všechna řešení, která mají směřovat ke zlepšení dopravní situace, proto nutně musejí obnášet kompromisy, řešit otázku „buď, a nebo“, protože všechno na jednom místě mít nemůžeme. Má mít v centru přednost MHD a cyklisté? Nebo má být z centra parkoviště a ze Sadů magistrála? Atd., atd.

A tím se dostáváme k té odvaze dopravní koncepci naplňovat. Že Občané pro Budějovice tuto vůli mají, jsme dokázali už v uplynulých letech. A vždy podpoříme řešení, jež výše uvedené dokumenty obsahují. Ať jsme v koalici, či v opozici.

Ale dá se to říci o ostatních stranách, zejména tedy těch koaličních, které nyní mají v zastupitelstvu většinu?

ODS se na vrcholu své slávy držela arogantního hesla „Naši voliči jezdí autem“ a i když v roce 2009 podpořila IPOD, bylo to takové přezíravé odmávnutí Popelové – a „my kluci, co spolu mluvíme“ si to stejně uděláme po svém. Jelikož ODS téměř žádní voliči nezbyli, těžko říci, jak se k dopravě staví nyní. Větší pozornost věnuje spíše teplárně a Lesům a rybníkům města České Budějovice.

ČSSD byla čtyři roky koaličním partnerem HOPB s 5 hlasy v radě. A celé minulé volební období se především neustále strachovala, co všem těm novinkám řeknou lidi, aby nepřišla o volební hlasy, takže raději bojácně všechny návrhy, které mohly znamenat výrazný posun v řešení dopravy, shazovala ze stolu. Dařilo se jí to díky náměstkovi Caltovi (nyní „nezávislý“ zastupitel, dříve TOP 09), který dodával potřebný většinový šestý hlas.

Až těsně před volbami náhle ČSSD začala odvážně hlásat, že pro dopravu „má řešení“. Které v reálu spočívalo v plánu na pouhopouhé dokončení již rozjetých staveb a v několika neurčitých větách jako „Zlepšování podmínek pro cyklistickou a hromadnou dopravu“ a „Zvyšování počtu parkovacích míst“. Ty měla ve volebním programu v letech 2010 i 2014, ale nijak si nemohu vzpomenout na nic, čím by se je snažila naplnit. V nějakou nově nalezenou odvahu po předchozích zkušenostech tedy příliš nevěřím. Navíc jsou letos krajské volby, hejtman Zimola potřebuje pokračovat ve své idylce s bolševiky, nějaké velké změny v krajském městě by mohly být příliš riskantní. Co by tomu řekli lidi, že?

KDU-ČSL. Promiňte, ale lidovci jsou prostě lidovci, jak předvedli při loňském rozbití radniční koalice. Zkuste u nich cokoli předvídat či odhadnout. Já to tedy nedokážu.

A nakonec ANO 2011. Prázdná skořápka bez programu, naplněná pouze místními ambicemi, mocenskými a byznys potřebami Velkého Čápa a letmo natřená populistickými hesly. Nu, paradoxně díky této prázdnotě, kvůli absenci jakéhokoliv programu, to vypadá, že ANO přijalo za své koncepce již připravené, ať se jedná o podporu cyklistiky, Koridor MHD, rozšíření parkovacích zón a vybudování parkovišť P+G a P+R.

Protože ty věci evidentně nejsou vymyšleny špatně, že?

No, poděkování se asi nedočkáme, ale budeme rádi, když se to všechno podaří prosadit.

Jak říkám. Koncepce by tedy byla. Jen ještě najít tu odvahu.

 

PS: V loňském roce byl takzvaně aktualizován IPOD. Součástí aktualizace je i zhodnocení dosud provedených opatření. Přeji zajímavé počtení (nebojte se, jde jen o 15 stran srozumitelných úplně pro každého).

 

HOPBvyšlo na webových stránkách hnutí Občané pro Budějovice