literatura, historie, politika

Bydlíš na kolejích? Chceš Koridor MHD!

A vy ostatní taky… Protože souhrn dopravních opatření shrnutých do projektu Koridoru MHD pomůže nakonec všem. I automobilistům. Jak to? A o co vlastně jde?

Ve zkratce řečeno vytvořit rychlou dopravní trasu pro MHD pomocí preferenčních pruhů (tam, kde je to prostorově možné), přednostního průjezdu autobusů a trolejbusů na křižovatkách a dalších dopravních opatření (organizace dopravy, čili změna průjezdů, na některých křižovatkách). A také zapojením moderních technologií (vozy MHD jsou vybaveny detekčním zařízením, podle nichž je světelné zařízení na křižovatkách „pozná“ a pustí je přednostně). Ruku v ruce s tím půjde vznik několika nových zastávek a modernizace ostatních, úprava přechodů pro chodce a další „drobnosti“, které z Koridoru MHD vytvoří ukázku toho, jak může vypadat moderní MHD se vším všudy.

Pro Koridor MHD byla vybrána trasa linky 3, která je nejvytíženější. Konkrétně tato linka zrychlí mezi sídlištěm Máj a nádražím z dnešních 30 na 19 minut jízdy. (Zajímavé, že? Třeba právě pro studenty, co bydlí na kolejích. Ale i pro všechny místní z přilehlých sídlišť.) Koridor MHD navíc pomůže všem linkám, které v některé části své trasy kopírují linku č. 3. Zejména v centru města, v ulici Na Sadech, která je hlavní tepnou městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích, jíž projíždí většina linek. A která je zároveň nejvíce ucpaná.
Opatření, jež vypadá drasticky, takové ve skutečnosti není. Z dopravních průzkumů vychází, že ulicí Na Sadech za den projede v MHD 35 tisíc cestujících a zároveň 24 tisíc aut. Z nich přitom třetina tudy jet nemusí, je to ta tzv. zbytná doprava. Pro mě je tohle zásadní argument, neboť na jedné straně máme prospěch 35 tisíc lidí a na druhé straně omezení 8 tisíc. Půjdu-li až do důsledků, na první misku vah můžeme přihodit i zbylých 16 tisíc automobilisA k níž se váže dopravní opatření, jež budí největší emoce – totiž zákaz levého odbočení pro automobily ze Sadů do Husovy třídy na Mariánském náměstí a v opačném směru do Rudolfovské ulice. Cílem tohoto omezení (jediného!) je vytlačit ze Sadů dopravu, která tam být nemusí, tzv. zbytnou nebo též tranzitní dopravu. Prostě auta, která do centra nejedou, ale pouze jím projíždějí a zkracují si tudy cestu, obvykle právě po západo-východní trase Rudolfovská-Sady-Husova. Auta totiž mohou jet jinudy. MHD v Českých Budějovicích, jejichž centrum je z jihu a západu obklopeno řekami, jinou alternativu než ulici Na Sadech nemá. Auta mají náhradních tras několik.

tů, jimž menší provoz Na Sadech také pomůže. Lidé, kteří skutečně potřebují do centra, se do něj dostanou kvůli menšímu provozu rychleji. Takže nakonec to může být zájem 51 tisíc lidí pro 8 tisícům. Pro mě jako zastupitele města je volba jasná.

Canberra_Transport_Photo_x3_2400px

Jak moc dokáže vyvedení 8 tisíc aut na jiné trasy pomoci dopravě v centru, je vidět na přiloženém obrázku. Na každé ze tří fotek je vždy 69 lidí a počet dopravních prostředků potřebných pro jejich přepravu (čili jeden autobus, 69 jízdních kol a 60 aut – i v Budějovicích se obvykle jezdí stylem jeden člověk-jedno auto, jen málokdy se veze lidí více). A především místo, které v dopravě zabírají. Nejsou to autobusy nebo trolejbusy, které vytvářejí kolony.

A tím se dostáváme k jednoduché a přitom principiální otázce, kterou Koridor MHD do veřejné diskuse konečně nastoluje – patří město autům nebo lidem? Má být centrum města jedním velkým parkovištěm a magistrálou s kolonami aut? Opravdu si potřebujeme dovézt zadek až na náměstí? Nebo patří auta na městský okruh a do centra má lidi vozit MHD, resp. tam mají jezdit na kolech či chodit pěšky?
Koridor MHD by měl být po fázi projektování a nyní probíhajících správních řízení spuštěn letos na podzim. Pro podrobné a aktuální informace k projektu doporučuji web www.koridormhd.cz, kde budou informace průběžně doplňovány.Já jsem pro lidi, ne auta.

Pravděpodobně nás před tím čeká pořádná bouře. Ono je to totiž v Českých Budějovicích tak. Křičí se, že se pro zlepšení českobudějovické dopravy prý nic nedělá. Jenže když se dělá, tak se zase hned křičí, že se to dělat nemá. Až se často politici zaleknou. Jižní spojka měla podle jejích odpůrců zničit Malák. Modrý most zase Havlíčkovu kolonii. Západní okruh prý přivede na Máj kamiony. A teď se křičí kvůli Koridoru MHD. Dokonce zaznívají dehonestující poznámky, že se v Českých Budějovicích řeší doprava metodou pokus-omyl. Jako kdybychom si na radnici jen tak bez rozmyslu malovali čáry, jak nás napadne.

Není to tak. Konkrétně záměr preference MHD obsahuje Strategický plán města pro roky 2008-2013, přijatý nejvyšším orgánem města, tj. zastupitelstvem, v roce 2008. Varianty, jak vyřešit organizaci dopravy s ohledem na preferenci MHD včetně nyní zaváděných, předkládá Integrovaný plán organizace dopravy (IPOD), schválený zastupitelstvem v roce 2010. Některé navrhované varianty preference MHD byly přitom mnohem drastičtější než nynější kompromisní, kde je jedinou restrikcí zákaz levého odbočení na dvou křižovatkách. IPOD doporučuju k prostudování všem, které zajímá současnost a budoucnost českobudějovické dopravy obecně. (Pro zajímavost, hlasovali pro něj i někteří z nynějších hlasitých kritiků Koridoru MHD.)

Samotnému projektu koridoru dále předcházely dopravní průzkumy, matematické modelování dopadů jednotlivých opatření na dopravu v ostatních částech města, kapacitní posuzování jednotlivých křižovatek. Koridor MHD je prostě výsledkem dlouhodobého cíleného procesu, nikoli jednorázovým nápadem nějakého politika.

LOGO HOPB

Aktivních kritiků se vždycky najde více než podpůrců. Přinejmenším bývají více slyšet. Kritizovat je vždycky snadné. Udělat cokoliv pro dopravu v Českých Budějovicích proto vyžaduje určitou odvahu. A zde naprosto otevřeně a bezostyšně doplňuji, že nebýt hnutí Občané pro Budějovice, jehož jsem členem a za něj zvoleným městským zastupitelem, žádný Koridor MHD by nebyl. A dál bychom v dopravě přešlapovali na místě. (Když se v politice nepochválíte sám, nepochválí vás nikdo :)

PS: Přiložená fotografie je modernější předělávkou ikonické fotky, již nechala v roce 1991 udělat radnice v Münsteru (ano, v dopravních trendech jsme za Evropou 20 let pozadu – o to více máme příležitostí neopakovat chyby našich západních sousedů, ale poučit se z nich) a která různě putuje internetem. Konkrétně tuto modernější předělávku, neboť původní a technicky zastaralá fotka z roku 1991 už dnes nevypadá pěkně, nechal udělat Cycling Promotion Fund v australské Canbeře (tohle skloňování jsem hodně řešil :) . Když jsem jeho představitelům psal, zda ji můžeme použít a připojil jsem vlaječku na Google Maps, aby vůbec věděli, kde jsou České Budějovice, odpověděl mi pan Peter Bourke, že samozřejmě, že je volně šiřitelná. A že České Budějovice zná, že tu před lety byl: „I loved Ceske Budejovice and Ceske Krumlov when I was there a few years ago – gorgeous places.“ Svět je fakt malý. Thank you, Mr. Bourke!

Vyšlo na SVRAP.cz – Studentském vysoce rozpolceném akademickém portálu 31. 5. 2013